Himmelstormer på Det Grøne Treet. 16.05.2015

Konsertmelding av Erland Holen.

Vi kommer til ‘Det Grøne Teet’ en småkjølig lørdagskveld i Volda. Det er 16.mai, hele landets festkveld, og bandet Himmelstormer står og varmer opp i det vi ankommer stedet. De virker spente samtidig som de gleder seg til å spille konsert. Vi slår av en prat med medlemmene i bandet før vi finner oss et bord og slår oss ned. Etter vi har bestilt drikke og funnet plassene våre igjen strømmer det på med feststemte folk som er klare for en livlig kveld med tung progressiv musikk.

Himmelstormer er et lokalt band med folk som studerer/har studert på Høgskolen. De spiller tung, progressiv rock, og musikken er preget av mange fengende riff. De har spilt litt rundt i Volda før på forskjellige events, så folk er godt kjent med musikken og bandmedlemmene, og medlemmene slår gjerne av en prat med publikum før de går på scena.

Himmelstormer består av Cornelius Borger Østlie på bassgitar, Simon Frøystadvåg er låtskriver og rytmegitarist, Daniel Klepp er vokalist og frontfigur, Lars Ødegård på trommer og Mikael Westpå spiller gitar og har ansvar for soloene. Bandet skulle gå på scenen gå på scenen klokka 23.00, men det blir et noen minutter forsinkelse. Bandet går på 23.15 og vokalisten introduserer første låt, Dressed Up As Ghosts, som var en perfekt sang å starte konserten med. Sangen bærer preg av mye dynamikk og så klart tunge riff. Dette får publikum til å bli nysgjerrige og mange har nå flyttet blikket fra ølglasset og over til scena. Himmelstormer hadde åtte sanger på repertoaret som de skulle spille denne kvelden, og bandet annonserte at det skulle bli spilt en helt ny sang som ikke har noen tittel enda. Programmet så sånn ut:

1. Dressed up as Ghosts.

2. Sarcophagus.

3. Chronometer.

4. Before I begin.

5. Levitate.

6. Uten tittel, helt ny låt.

7. Mother Earth.

8. Albatross.

Allerede etter første sangen, er det tydelig at bandet er i toppform. De koser seg veldig mye på scena og på den lille flekken de har å stå/sitte på, så gjør de absolutt det beste ut av det. De får god kontakt med publikum og viser veldig tydelig at de liker å spille fremfor folk.

Publikummet er veldig variert. Det er selvfølgelig mest ‘unge’ folk og en noen musikkstudenter, men det er også eldre mennesker som ser ut til å kose seg med musikken. Men det er ikke lett å være publikum på utesteder som «Treet». Det er ikke mye plass, og bare omtrent halvparten av folka som kommer kan fysisk se bandet opptre på grunn av en vegg. Det er heller ikke mye plass til å stå ved scena, så vi var kjappe og fant sitteplasser som var ganske nærme med en gang vi kom.

Lyden på en annen side var overraskende bra i forhold til hva man skulle tro. Man skulle tro at når lyden på gitarene blir så høy at de matcher trommene så kom alt til å bli bare bråk og dårlig balanse mellom de to gitaristene, men dette gikk veldig bra, og det også gjorde at man fikk mer konsertfølelse. For mange kan det hende at lyden var for høy, siden det var vanskelig å prate sammen mens bandet spilte, men det virka som at da fulgte de heller med på musikken og prata litt mellom sangene i stedet for. Bandet avslutter med den mest kjente sangen de har, og den de fleste hadde hørt før; Albatross. Sangen har alt; Dynamikk, knallharde riff, kule vokallinjer, nyskapende gitarspill på sologitaren og det hele. Rett og slett en veldig, veldig bra sang å avslutte konserten med.

Alt i alt var dette en veldig bra konsert og bandet leverer til det fulle på absolutt alle sangene. De er veldig samkjørte og det virker som at Lars har stålkontroll bak trommesettet. Cornelius blir litt gjemt bak Mikael, på grunn av lite sceneplass, men man ser at han koser seg mens har spiller mange kule riff på bassen. Lyden på gitaren til Mikael er kanskje litt lav i forhold til resten av bandet, men han kommer tydelig frem på soloene, som for øvrig er veldig nyskapende. Det er sjelden man hører så mange effekter på en gang i løpet av en solo, som for eksempel på Albatross, kult! Vokalisten har en kraftig stemme og en veldig bra væremåte på scenen. Låtskriver Simon riffer seg gjennom hele konserten og storkoser seg på siden sin. Bandet gjorde en knallsterk opptreden og skapte god stemning, hadde et passe langt, spennende med tanke på ny sang og veldig bra program, og Himmelstormer er et band jeg absolutt vil anbefale folk å se om de har sjansen.

Erland konsermelding