TYNGDEKRAFT PÅ DET GRØNE TREET

TYNGDEKRAFT PÅ DET GRØNE TREET

Konsertmelding av  Are Gulliksen

tyngdekraft

Bandets medlemmer. F.v. Sondre Aasberg, Kristina Juul Jørgensen, Per-Kristan Vinje, Lars Ødegård, Even Andreas Røed. Foto: Silje Slang Lutnæs

Det er duket for konsert på Det Grøne Treet den 9. april, midt i Voldas koselige sentrum. Studentbandet Tyngdekraft skal spille konsert og vil presentere det de selv sier er høyt- og lavtsvevende rock ‘n roll. Det at man befinner seg i en bygd ved Sunnmørsalpene blir man minnet på under konserten. Hvordan, spør du? Vel, det er vakkert, det er kraftig og mest av alt kryr det av høydepunkter, både under og mellom bandets låter. La meg fortelle deg mer!

Det er god stemning på Det Grøne Treet denne kvelden. En håndfull ivrige og spente mennesker har samlet seg i god tid for å se Tyngdekraft ha sin første konsert på det nevnte utestedet i Volda. Når klokken nærmer seg show-time har antall ølglass i lokalet fordoblet seg og det begynner å bli trangt om plassen. Medlemmene av Tyngdekraft plasserer seg på sine respektive plasser og uten forvarsel er de i gang med første låt.

Bandet Tyngdekraft består av vokalist Kristina Juul Jørgensen, gitaristene Per-Kristian Vinje og Sondre Aasberg, bassist Even Andreas Røed og trommis Lars Ødegård. Sammen står de for både musikken og teksten som skal formidles under kveldens konsert. De skal presentere 8 låter, både nye og gamle fra bandets repertoar. Åpningslåten har fått tittelen «Soar» og har et refreng som du neppe vil slutte å nynne på med det første. Publikum som sitter spredt over hele lokalet finner seg plasser nærmere området som er scenen før bandet spiller neste låt. Kjenner du til Tyngdekraft og har sett de opptre ved tidligere anledninger vil man kjenne igjen låten «In Between». At bandets medlemmer kunne ha holdt samme intensitet og nivå oppe under hele konserten er det ingen tvil om, men neste låt med navn «Blinded» er en av kveldens rolige låter. Denne blir etterfulgt av «The Quiet» – en låt hvor navnet skulle tilsi at den vil være rolig, men dette stemmer ikke når det viser seg å være det eksakt motsatte av hva tittelen beskriver, og det får meg til å lure på hva låten kan handle om.

Dette gjorde meg nysgjerrig på hva låtene til Tyngdekraft handler om, og derfor har jeg tatt en liten prat med vokalisten Kristina Juul Jørgensen som har skrevet noen av tekstene til kveldens innslag. Hun vil i midlertidig ikke røpe hva «The Quiet» handler om, men forteller meg om hva som inspirerte kveldens tre neste låter. «Naked Winter» er kveldens femte låt og handler om fjorårets vintervær og at det kom sent. Første vers lyder slik.

«You arrived late this year
creating beautiful chaos.
You did not last long
before you disappeared.»

«Unwind» er innom det evigstore temaet kjærlighet og er basert på Juul Jørgensens personlige erfaringer. Hun forteller at låten handler om at man savner noen, selv om man selv bestemte seg for å dra. Syvende og nest siste låt heter «Devil Dance» og omhandler Juul Jørgensens tidligere sjef og virker som hennes egne personlige opprør. På refrengene synger hun bestemt at hun ikke vil danse djevelens dans, som en beskjed den tidligere sjefen. Låten har en dynamisk oppbygning som starter svevende med en vokal som klinger klart over rolig tromming og gitarspill, men midtveis i låten blir man hentet inn av tyngdekraften og satt på plass tilbake på jorden med et tyngre parti og et fet gitarsolo.

Det synes at bandets medlemmer har vært gjennom et solid antall timer med øving og arbeid før kveldens konsert. Bandet er komfortable i forhold til hverandre og har en god kontakt med publikum som er plassert over alt i lokalet. Selv med full konsentrasjon til sitt eget instrument er bandets medlemmer flinke til å formidle, selv under konsertens mest intense øyeblikk, og mellom innslagene føler man seg inkludert som en del av bandet selv. «Howling», kveldens siste låt setter et verdig punktum for Tyngdekrafts konsert på Det Grøne Treet, og publikums klare respons kan vise til en positiv framtid for studentbandet Tyngdekraft!